Er zijn veel hulpmiddelen om uw leven gemakkelijker te maken. Bijvoorbeeld:
- hulpmiddelen voor het huishouden, zoals grijpers, kookplaatbeveiligers en stastoelen
- hulpmiddelen om mobiel te blijven, zoals een rollator of een rolstoel
- hulpmiddelen om in contact te blijven met anderen, zoals personenalarmering en aangepaste telefoons
Kijk op Hulpmiddelenwijzer.nl wat u nodig heeft. Of vraag advies aan uw huisarts of aan een ergotherapeut. Wilt u leren omgaan met een hulpmiddel? Een ergotherapeut kan u ook hierbij helpen.
Hulpmiddelen kunt u vaak de eerste 6 maanden lenen bij de thuiszorgwinkel. Heeft u langere tijd een hulpmiddel nodig? De kosten voor een hulpmiddel worden soms vergoed door de gemeente of door uw zorgverzekeraar. Heeft u hierbij hulp nodig? Neem dan contact op met Inwonersondersteuning BoZ. U kunt ook een digitale melding (sociaal domein) doen bij de gemeente Bergen op Zoom.
Inwonersondersteuning BoZ is telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 13:00 uur.
Klik hier voor alle (inloop)spreekuren: https://www.wijzijn.nl/inloopspreekuren-bergen-op-zoom
Soms zijn aanpassingen aan uw huis nodig. Bijvoorbeeld als u door ouderdom, ziekte of een handicap moeite heeft met lopen en bewegen. Een paar aanpassingen maken uw woning snel veiliger.
Aanpassingen in huis zijn bijvoorbeeld:
- weghalen van drempels
- elektrische deuropeners en lichtschakelaars op zithoogte
- wandsteunen in badkamer, toilet of naast de trap
- douchezitje aan de wand
Kijk op de website Mijn huis op maat voor informatie over de mogelijkheden.
Lukt het aanpassen van uw woning u niet zelf? Vraag uw familie, vrienden of buren om hulp. Of schakel een vrijwilliger of vakmensen in.
Als u uw woning huurt, zijn er regels voor wat u wel en niet mag aanpassen. Ook kan uw verhuurder u mogelijk helpen.
Voor bepaalde noodzakelijke woningaanpassingen (zoals een traplift of een aangepast toilet) kunt u een beroep doen op de gemeente. Hiervoor kunt u contact opnemen met Inwonersondersteuning BoZ. U kunt ook een digitale melding (sociaal domein) doen bij de gemeente Bergen op Zoom.
Inwonersondersteuning BoZ is telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 13:00 uur.
Klik hier voor alle (inloop)spreekuren: https://www.wijzijn.nl/inloopspreekuren-bergen-op-zoom
Personenalarmering is een alarmeringssysteem om bij nood hulp in te schakelen. Bijvoorbeeld als u in huis bent gevallen of u zich plotseling niet goed voelt. U kunt dag en nacht een meldpost waarschuwen. Dit doet u via een knop in uw huis of via een zender om uw nek, pols of broekriem. Of u gebruikt een mobiele telefoon.
Heeft u personenalarmering nodig?
Informeer bij uw zorgverzekeraar of u een deel van de kosten vergoed krijgt. U kunt personenalarmering aanvragen bij thuiszorgorganisaties. Wilt u meer weten over de mogelijkheden, neem dan contact op met Inwonersondersteuning Bergen op Zoom.
Inwonersondersteuning BoZ is telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 13:00 uur.
Klik hier voor alle (inloop)spreekuren: https://www.wijzijn.nl/inloopspreekuren-bergen-op-zoom
De gemeente betaalt bepaalde aanpassingen die noodzakelijk zijn om zelfstandig te blijven wonen. Denk hierbij aan een traplift of een aangepast toilet. Maar niet alles. Ook is er een eigen bijdrage. Neem voor meer informatie contact op met Inwonersondersteuning Bergen op Zoom.
Inwonersondersteuning BoZ is telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 13:00 uur.
Klik hier voor alle (inloop)spreekuren: https://www.wijzijn.nl/inloopspreekuren-bergen-op-zoom
Het kan zijn dat u recht heeft op urgentie bij het vinden van een aangepaste woning. Neem voor ondersteuning in het vinden van een aangepaste woning contact op met Inwonersondersteuning BoZ.
Inwonersondersteuning BoZ is telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 13:00 uur.
Klik hier voor alle (inloop)spreekuren: https://www.wijzijn.nl/inloopspreekuren-bergen-op-zoom