Soms zijn aanpassingen aan uw huis nodig. Bijvoorbeeld als u door ouderdom, ziekte of een handicap moeite heeft met lopen en bewegen. Aanpassingen in huis zijn bijvoorbeeld:
Kijk op de website Mijn huis op maat voor informatie over de mogelijkheden.
Lukt het aanpassen van uw woning u niet zelf? Vraag uw familie, vrienden of buren om hulp. Of schakel een vrijwilliger of vakmensen in. Als u uw woning huurt, zijn er regels voor wat u wel en niet mag aanpassen. Ook kan uw verhuurder u mogelijk helpen. Voor bepaalde noodzakelijke woningaanpassingen (zoals een traplift of een aangepast toilet) kunt u een beroep doen op de gemeente. Hiervoor kunt u contact opnemen met Inwonersondersteuning BoZ.
De GGD geeft advies over gezond leven in uw woning. Bijvoorbeeld als u problemen heeft met vocht, muizen of stank.
Meld de plekken waar u zich onveilig voelt bij een wijk- of buurtagent. Geef het door aan de gemeente als de straatverlichting niet werkt. Of maak een (anonieme) melding als u iets hoort of ziet waar u zich niet prettig bij voelt.
Voelt u zich onveilig omdat u iets naars heeft meegemaakt zoals een inbraak, brand of geweld? Praat over uw gevoelens. Bel bijvoorbeeld De Luisterlijn. Slachtofferhulp kan u ook helpen.
Kijk ook naar de mogelijkheden om uw huis beter te beveiligen. Op de website van de brandweer staan tips om brand te voorkomen. Op de website Maak het ze niet te makkelijk vindt u tips tegen inbraak.
Steeds meer buurten hebben WhatsApp Buurtpreventie. Via een WhatsApp-groep wisselt u gratis informatie uit over uw buurt. Bijvoorbeeld over een inbraak of iemand die zich verdacht gedraagt. Zo helpt u mee aan een veiligere buurt en kunt u inbraken voorkomen.
U kunt ook altijd bij de wijkagent terecht.
Biedt emotionele hulp, begeleiding in het strafproces en hulp bij schadevergoeding.
Dag en nacht een luisterend oor
Personenalarmering is een alarmeringssysteem om bij nood hulp in te schakelen. Bijvoorbeeld als u in huis bent gevallen of u zich plotseling niet goed voelt. U kunt dag en nacht een meldpost waarschuwen. Dit doet u via een knop in uw huis of via een zender om uw nek, pols of broekriem. Of u gebruikt een mobiele telefoon.
Heeft u personenalarmering nodig? Informeer bij uw zorgverzekeraar of u een deel van de kosten vergoed krijgt. Soms helpt de gemeente met de kosten.
U kunt personenalarmering aanvragen bij thuiszorgorganisaties.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden, neem dan contact op met Inwonersondersteuning Bergen op Zoom.
Inwonersondersteuning BoZ is telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 13:00 uur.
Klik hier voor alle (inloop)spreekuren: https://www.wijzijn.nl/inloopspreekuren-bergen-op-zoom
Probeer de problemen eerst zelf met uw buren te bespreken. Op de website Problemen met je buren vindt u informatie en tips. De website van de politie vertelt wat u kunt doen bij geluidsoverlast van uw buren.
Komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met WijZijn Traverse Buurtbemiddeling in uw gemeente. Getrainde vrijwilligers helpen om problemen met de buren en overlast samen op te lossen. De bemiddelaars zijn onpartijdig. Alles wat u vertelt behandelen zij vertrouwelijk. Ze helpen buren met elkaar in contact te laten komen en de communicatie op gang te brengen of te herstellen.
Als het in jouw leven even niet mee zit, dan is het fijn als er iemand is waarmee je jouw zorgen kunt delen. En de steun vindt die je nodig hebt om weer vooruit te komen. Juist op die momenten zijn we er voor jou.
Samen bekijken we wat jij nodig hebt om richting te geven aan je leven of te werken aan jouw herstel. Je kunt langskomen tijdens het spreekuur bij of contact opnemen voor een afspraak. Je hebt hier geen verwijzing voor nodig.
WijZijn er... als je het even niet meer ziet zitten, je je zich zorgen maakt over iemand, je moeite hebt om rond te komen, je iets voor een ander wilt betekenen, je zelfstandig wilt blijven wonen, of gewoon mee wilt doen in de buurt.