Maakt u zich zorgen over iemand? Denkt u dat deze persoon met spoed psychische hulp nodig heeft? U kunt een melding doen bij het 'Meldpunt crisiszorg'. Er wordt dan gekeken of deze persoon hulp nodig heeft en welke hulp er nodig is. Het meldpunt is dag en nacht bereikbaar.
Omgaan met psychische klachten kan moeilijk zijn. Ook voor familie en vrienden. Op de website 'Naasten Centraal' vindt u informatie, advies en verhalen van anderen. U kunt ook bellen en mailen. Op de website 'Naasten in Kracht' kunt u uw verhaal delen met anderen. Hier vindt u ook tips voor familie en vrienden van mensen met psychische klachten.
Verward gedrag kan ontstaan door psychische klachten of dementie. Maakt u zich zorgen om iemand? Meld het bij het 'Meldpunt zorgwekkend gedrag'. Soms is iemand met verward gedrag een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving. Dan is er meteen hulp nodig. Bel de huisarts of de huisartsenpost voor hulp. Als de situatie levensbedreigend is, belt u 112.
Voor advies kunt u ook contact opnemen GGZ, Stichting Familieleden Psychiatrische Patiënten. U kunt ook contact opnemen met Inwonersondersteuning Bergen op Zoom voor advies.
Voor steun, advies, tips en online lotgenotencontact van familie en vrienden van mensen met psychische of psychiatrische problemen.
Naasten in Kracht is een website voor familieleden en goede vrienden van mensen met een psychische kwetsbaarheid.
Inwonersondersteuning BoZ is telefonisch bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 13:00 uur.
Klik hier voor alle (inloop)spreekuren: https://www.wijzijn.nl/inloopspreekuren-bergen-op-zoom
Bij het Meldpunt Crisizorg West-Brabant werken professionals. Als u belt stelt de professional u een aantal vragen om te kijken of de melding acuut is of niet.
Is de melding acuut? Bijvoorbeeld wanneer iemand:
Dan wordt er direct actie ondernomen. De professionals van het meldpunt schakelen meteen de juiste crisisdienst in. En ze proberen de situatie zo snel als mogelijk te stabiliseren.
Is een melding niet acuut, ook dan schakelt het Meldpunt de juiste hulp in. Bijvoorbeeld wanneer:
Samen met de melder onderzoeken we wat er gedaan kan worden. Eerst kijken we of er al contact is met hulpverleners. Als dat zo is, geven we de melding aan hen door. Als er nog geen hulp is, terwijl we vinden dat dat wél nodig is, zorgen we dat er hulp komt.